3/2/12

Bunohan : Racun Itu Ada Dalam Diri Kita


Sebagai jemputan ke International Film Festival Rotterdam dan memenangi anugerah NETPAC di Taipei, aku mengharapkan satu kelainan pada Bunohan. Dan pada 29 Februari 2012 yang lalu aku telah berkesempatan ke malam gala Bunohan di KLCC.

Bertemankan brader-brader Soljah : Sinaganaga, Zan, Azman dan Deansham, kami masuk ke hall 2 bersama wartawan dan penulis dari media tempatan.

Bunohan kalau diceritakan secara ringkas adalah sebuah cerita yang berkisarkan sebuah perjuangan, perjuangan untuk hidup dan kekeluargaan.

Bunohan juga penuh dengan elemen-elemen metafora, maksud tersirat dan juga ayat-ayat sinikal, dipamerkan dengan begitu bagus sekali. Penonton diajak untuk memahami setiap dialog yang ada dalam Bunohan. Berkias dan mendalam maksudnya. Terselit juga jenaka sinikal yang serba sedikit ditujukan pada ahli politik dan rakyat tempatan.

Bunohan menceritakan pada aku yang 'racun' dalam kehidupan seharian kita bukanlah dari persekitaran tapi dari dalam kita sendiri. Bagaimana kita sanggup lakukan perkara yang tidak terfikirkan untuk memperoleh sesuatu. Dalam Bunohan juga ditekankan walau seteruk mana pekerjaan seseorang, dia tetap ada kebaikan dalam hatinya.

Dari sudut sinematografi juga terbaik. Shot-shot yang menarik dan sudut yang cantik. Bunohan bagi aku telah digarap dengan begitu indah sekali.

Tidak seperti filem-filem Malaysia masa kini yang lebih kearah komersial, Bunohan pula lebih terarah ke seninya. Dan aku tidak teragak untuk mengatakan Bunohan adalah filem terbaik 2012.

Sepastinya aku akan pergi menonton Bunohan sekali lagi apabila keluar di pawagam 8 Mac nanti.

No comments: